ATELIERE PENTRU COPII

Vârsta copilăriei este ideală pentru a experimenta prin intermediul jocului și al actoriei. Copiii, precum niște mici bureței, au simțurile activate și gata să fie stimulate în orice moment.

Cum ar fi să înveți ceva doar jucându-te? Să înveți, dar să nu scrii, să nu ai teme, să poți să greșești fără să fii certat.

Într-un atelier de jocuri de actorie NU există greșeală, există doar ÎNCERCARE. Și cu fiecare încercare…“descopăr ceva nou și mă și distrez împreună cu colegii mei”.

Într-un astfel de curs, joaca și jocul nu sunt interzise – ele sunt chiar obligatorii!

Pot să fiu cine vreau și cum vreau eu, împrumut măști și explorez situații noi, și așa aflu despre mine de ce anume sunt în stare, dar și că pot mult mai mult.

 

Ce este “Drama” sau “Arta actorului”?

Drama este în același timp o călătorie de investigare a lumii prin intermediul ficțiunii înscenate și o formă de artă, care le oferă elevilor oportunitatea de a explora, de a integra și învăța, invitându-i să descopere și analizeze probleme, idei, emoții sau evenimente, prin intermediul rolurilor și situațiilor care pot fi extrase din realitate sau din imaginație.

Drama reflectă, dar și influențează, contextele sociale și culturale, permite lărgirea universului de idei și valori al copiilor, prin înțelegerea rolurilor, contribuind astfel la dezvoltarea curiozității în legătură cu prorpiile vieți, și scoțând la iveală ceea ce contează cu adevărat pentru ei din punct de vedere emoțional, creativ, intelectual și atitudinal.

Unul dintre cele mai valoroase beneficii ale studierii dramei este faptul că le permite copiilor să ia decizii, să își asume responsabilitatea consecințelor acțiunilor lor, într-un mediu protejat, prin respect și colaborare.

Drama are la baza modelul de învățare experiențială care constă în alternarea modalităților de raportare la mediu: între a reflecta și a acționa și între a simți și a gândi.  Învățarea se face prin experimentare și explorare a mediului de viață, prin intermediul ficțiunii transpuse în realitate scenică sau de studio, prin implicare la toate nivelurile (intuitiv, fizic, intelectual). Astfel, se înlesnește o relaționare organică cu mediul și o dezvoltare psihofizică armonioasă. Din această perspectivă, nu putem vorbi de talent sau de lipsă de talent pentru dramă, ci din contră, de o capacitate individuală de a experimenta – o capacitate care poate fi dezvoltată într-o măsură semnificativă pentru orice elev, indiferent de cât de mult i-a fost inhibată aceasta de experiențele anterioare.

Care sunt principiile de bază ale modelului de invățare experiențială?

  1. Procesul, nu Succesul
  • învățarea trebuie văzută ca un proces, și nu în termeni de rezultate.
  • cu cât procesul este mai bine înțeles cu atât succesul este mai vizibil.
  • este importantă angajarea elevilor într-un proces care să le îmbunătățească performanța de învățare.
  1. Orice învățare este o reînvățare
  • învățarea este cel mai bine facilitată de un proces care decurge din credințele și ideile anterioare ale elevilor despre un subiect.
  • elevii pornesc de la ceea ce deja cunosc, pe baza acestor informații ei testează, examinează, integrează si dezvoltă noi idei.
  1. Învățarea cere soluționare
  • În procesul de învățare este necesară alternarea modalităților de raportare la mediu: între a reflecta și a acționa si între a simți și a gândi.
  1. Învățarea ca proces holistic de adaptare la lume
  • Se pune accent pe funcționarea integrală dar și integrată a persoanei care gândește, simte, percepe și se comportă.
  1. Învățarea prin interacțiune
  • Învățarea se face atât pornind de la sine și prin sine, cât și pornind de la ceilalți, împreună cu ceilalți, de la mediul înconjurător și prin acesta.
  1. Învățare prin încercare
  • Se încurajează încercarea și eliminarea greșelii în cadrul procesului de învățare.
  • Nu există modul “corect” sau “greșit” de a rezolva majoritatea problemelor – fiecare o face în felul său, atâta timp cât orice acțiune a sa este orientată către problemă în sine.

 

De ce ar alege un părinte un atelier de actorie pentru copilul său?

Un astfel workshop pune accentul pe comunicarea reală, făcându-i pe cei mici să uite pentru două ore de comunicație (mijloacele de comunicare) și să revină la acele acte simple de conviețuire care duc la descoperirea a ceeea ce ființa umană are de oferit prin expresivitatea sa.

Copiii au tendința să reducă toate interpretările acțiunilor lor, sau ale evenimentelor care se petrec în jurul lor, la „bine” și “rau”, nuanțele fiind mai greu identificate. Atelierul nostru  își propune ca, prin intermediul tehnicilor de teatru, să îi aducă pe cei mici în varii situații care să îi ajute să identifice rapid emoțiile sau sentimentele resimțite, pentru ca ulterior să reușească să comunice mai ușor cu cei din jur.

Experimentarea diferitelor ipostaze în convenția teatrală creează un precedent, dezvoltând astfel capacitatea copiiilor de a empatiza sau a rezona mai ușor în cadrul situațiilor de viață ulterioare, antrenând de fapt intuiția.

Orice copil știe o poezie, însă versurile sau vorbele nu sunt îndeajuns dacă ele nu sunt și întelese și transmise în conformitate cu gândul pe care acestea îl determină.

Pentru ca cei mici să înțeleagă importanța adresabilității și formele pe care aceasta le ia, ei vor explora în convenție teatrală, prin tehnici de improvizație și actorie, diferite ipostaze ale lor în diferite situații de viață, reconstruite “în laborator”.

Ce vor dobândi în urma unui astfel de atelier?

  • Un plus de încredere
  • O mai bună capacitate de a observa
  • O mai bună concentrare
  • O atenție distributivă substanțial dezvoltată
  • O mai bună ancorare în realitate
  • O capacitate de memorare crescută și o răbdare mai bine antrenată
  • O capacitate sporită de analiză și autoanaliză
  • O serie de abilități de comunicare verbală și nonverbală
  • Un spor de coerență în gând, dar și în exprimare

Care sunt obiectivele urmărite?

  • Cunoaștere de sine și de ceilalți, presentation skills
  • Dezinhibare, atenție, interacțiune
  • Viteză de reacție și atenție distributivă
  • Încredere și consolidarea grupului
  • Focus, concentrare
  • Identificarea emoțiilor și dezvoltarea inteligenței emoționale
  • Comunicare și exprimare
  • Antrenamentul memoriei
  • Memorie senzorială, memorie emoțională
  • Improvizație, spontaneitate
  • Relație și reactie

Pentru urmărirea obiectivelor specifice propuse fiecărei grupe de vârstă, pedagogul de drama va acționa ca un diagnostician, care caută cu ce tip de exercițiu să intervină ca să suplimenteze ceea ce îi lipsește elevului, sau să “curețe” ceea ce este în surplus ori contaminat, iar elevul își adună și analizează propriile date printr-o experiență nemijlocită. Pedagogul de teatru îi oferă elevului instrumentele pentru ca acesta să își creeze propriul sistem, care îi poate folosi atât în arta dramatică, cât și în viața de zi cu zi.